Tunnetaidot


Empatia asuu kyvyssä olla läsnä ilman mielipidettä.
- Marshall Rosenberg

Mitä tunnetaidot ovat?

🌻Tunteiden ja tarpeiden tunnistamista ja niiden sanoittamista

🌻Kykyä ilmaista tunteita ja tarpeita rakentavasti (on myös inhimillistä, että emme aina kykene tähän)

🌻Omien tunteiden kohtaamista ja hyväksymistä

🌻Suostumista siihen, että tunteet saavat tuntua kehossa

🌻Kykyä säädellä omien tunteiden voimakkuutta

🌻Kykyä erottaa ajatukset ja tunteet toisistaan

🌻Kehon tunneviestien kuuntelua 

Tunnetaitojen avulla voimme...

🪻 saada syvemmän yhteyden itseemme ja toisiin ihmisiin

🪻 oppia ymmärtämään itseämme ja muita

🪻 antaa tunteiden virrata vapaammin jäämättä niihin kiinni

🪻 olla turvallisena äänenä ja kannattelijana itsellemme vaikeissa tilanteissa

🪻 oppia suhtautumaan kaikenlaisiin tunteisiimme tärkeinä viestintuojina

🪻 ottaa kokonaisvaltaisesti vastaan lapsen tunteita vastaan ja kannatella niitä

🪻 asettaa terveet rajat

🪻 voida kokonaisvaltaisesti paremmin, kun ymmärrys itsestä syvenee 

Mikä on tunteiden tehtävä?

🌻Tunteet näyttävät meille suuntaa. Niiden tarkoitus on viestiä meille, mitä tarvitsemme ja kaipaamme tai mitä meidän tulisi välttää. 

🌻Tunteet heräävät, kun jokin tarve on tai ei ole tyydytetty. Vihan tunne voi kertoa esimerkiksi siitä, sinulle on ehkä puhuttu loukkaavasti (taustalla tarve arvostukseen) tai häpeän tunne siitä, että koet että sinua ei hyväksytä mukaan porukkaan (tarve nähdyksi ja kuulluksi tulemiseen).

🌻Omien tunteiden kuuntelu, kohtaaminen sekä läpieläminen helpottaa tunteista irtipäästämistä ja auttaa meitä ottamaan vastaan elämän aallot ja karikot. Tämän myötä voimme tuntea vahvemmin myös hyvän mielen tunteita, kuten rakkautta, iloa ja kiitollisuutta.

🌻Tunteisiin voi kuitenkin opetella suhtautumaan uteliaasti ja lempeästi: Mistä tämä tunne heräsi ja miksi? Mitä se haluaa minulle kertoa? Voisinko pysähtyä kuuntelemaan, vaikka se tuntuisi vaikealta? 

Miten lapsi oppii tunnetaitoja?

🪻Lapsi oppii tunnetaitoja tarinoiden ja tekemisen kautta, leikkimällä, kokemalla ja tuntemalla sekä aikuisten mallin avulla. Pieni lapsi, jonka aivot ovat vasta kehittymässä (aivot kehittyvät 25-vuotiaaksi saakka), tarvitsee tukea ja kanssasäätelyä omien tunteidensa kanssa.

🪻Armollisuus ja empatia alkavat meistä itsestämme; kun sallimme itsemme olla keskeneräisiä, väsyneitä ja inhimillisiä ja opettelemme puhumaan itsellemme lempeästi ja arvostavasti, kykenemme samaan myös lasten kanssa.

🪻Yksi tärkeimmistä asioista on viestiä lapselle, että hän on rakastettu ja hyväksytty kaikkien tunteidensa kanssa. Lapsi tarvitsee siis aikuisen validoinnin tunteilleen sekä mallin, miten tunteita voi säädellä ja purkaa. Tärkeintä on pysähtyä kohtaamaan lapsi; joskus kyse voi olla hyvin pienestä hetkestä. Sanoja tärkeämpää on se, mitä viestimme omalla olemuksellamme. Ja koska emme mitenkään voi aina jaksaa toimia niin kuin haluaisimme, voimme aina palata myöhemmin vaikeisiin hetkiin lapsentasoisesti ja pyytää anteeksi tapaamme toimia kurjalla tavalla.

🪻On hyvin luonnollista, että pieni lapsi raivoaa, huutaa ja itkee, kun tunne on suuri. Toisaalta lapsi saattaa myös kätkeä sisälleen paljonkin tunteita aikuisen sitä huomaamatta. Me kaikki koemme ja näytämme tunteemme eri tavoin. Välillä myös unohdamme sen, että lasten kuuluu tehdä virheitä, pitää ääntä sekä hakea rajoja monin eri tavoin. Hiljalleen lapsi oppii tunteiden säätelyä niin, että esimerkiksi voimakas vihan tunne ei purkaudu muiden satuttamisena tai tavaroiden heittelynä.

🪻Suurissa tunnekuohuissa lapsi ei yleensä kykene ottamaan juurikaan vastaan puhetta eikä ohjeita. Tällöin aikuinen voi vain olla hiljaa lähellä varmistaen, että ketään ei satu ja korkeintaan kertoa, että olen tässä, kohta helpottaa. Kun suurin kuohu on ohi, voi aikuinen auttaa käsittelemään tapahtunutta sekä auttaa purkamaan lapsen tunnetta esimerkiksi näin:


SANOITTAMALLA LAPSEN TUNTEEN:

Sinua taitaa harmittaa?

ARVAILEMALLA, MIKÄ TARVE TAUSTALLA ON:

Olisitko halunnut porukkaan mukaan?
Sanoiko joku sinulle jotain ikävää?

VALIDOIMALLA LAPSEN TUNTEEN:

Ymmärrän, että harmittaa!

TARPEEN MUKAAN LUOMALLA TOIVOA:

Selviämme tästä yhdessä.


Tarpeen mukaan halaamalla, silittämällä, hengittämällä rauhassa yhdessä lapsen kanssa tai kun suurin tunnemylläkkä on mennyt ohi, puuhaamalla jotain mukavaa yhdessä.

Näitä samoja tunteiden arvailun, sanoittamisen ja purkamisen keinoja aikuinen voi soveltaa myös itsensä kanssa. Tämä kaikki ei suinkaan ole aina helppoa, varsinkin jos aikuinen on itse herkkä tai ei ole lapsena saanut aikuisen tukea vaikeiden tunteiden kanssa. Tunnetaitoja voi kuitenkin harjoitella pikkuhiljaa.


Hiljaisessa läsnäolossa on suurempi muutosvoima kuin kiireisessä touhuamisessa. Tärkeintä ei ole mitä teet, vaan kuka olet.
- Tommy Hellsten